آسیب 30 تا 40درصدی آتش سوزی به بنای تاریخی میدان حسن آباد، مرمت بنا با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری

به گزارش مجله میهن 128، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به بازدیدهای اجرا شده از بنای تاریخی میدان حسن آباد که شب گذشته بر اثر آتش سوزی گسترده در این میدان آسیب دیده است گفت: این بنا را با همکاری شهرداری، مجددا مرمت و احیا می کنیم.

آسیب 30 تا 40درصدی آتش سوزی به بنای تاریخی میدان حسن آباد، مرمت بنا با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری

محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره به این که بعد از وقوع آتش سوزی در انبار محل نگهداری کالا در میدان حسن آباد، حریق به بخش هایی از بنای تاریخی این میدان که در فهرست میراث فرهنگی ثبت ملی شده بود، سرایت نموده است اضافه نمود: آنالیز های اولیه حکایت از آسیب 30 تا 40 درصدی حریق به این بنا دارد.

او اضافه نمود: به محض اطلاع از وقوع آتش سوزی در میدان حسن آباد و با توجه به وجود بنای تاریخی در این میدان، در محل وقوع حادثه حاضر شدم و با همکاری نیروهای آتش نشانی مستقر در محل حادثه تمهیدات لازم برای سرایت بیشتر آتش به این بنای تاریخی صورت گرفت و بعد از مهار آتش، آنالیز های اولیه میزان خسارت وارده به بنا از شب گذشته شروع شد.

شیخ الاسلامی اضافه نمود: صبح امروز نیز بازدید مجددی از بنا صورت گرفت و کار کارشناسی در مورد آنالیز میزان دقیق خسارات وارد شده به این بنا شروع شد. آنالیز های اولیه نشان می دهد سقف شیروانی بنا در طبقه اول به طور کامل فروریخته و به دلیل حجم آوار و آب، بخشی از سقف ضربی طبقه اول نیز فروریخته است.

او اضافه نمود: آواربرداری، پاک سازی و برطرف خطر، تهیه طرح بازسازی بخش های فروریخته طبقه همکف و استحکام بخشی، بازسازی کامل پوشش نهایی طبقه اول، ترمیم فضاهای داخلی طبقه اول، ترمیم بخش های آسیب دیده نما و سامان دهی تأسیسات برقی کل بنا از مهم ترین اقداماتی است که باید درخصوص این بنای تاریخی صورت گیرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اضافه نمود: به نظر می رسد بیش از 2میلیارد تومان برآورد اولیه میزان خسارت است و با توجه به تخریب 30 تا 40درصدی بنا برآورد دقیق مستلزم آنالیز کامل است.

او اضافه نمود: قطعا با همکاری شهرداری منطقه 12 و سازمان زیباسازی و سازمان نوسازی و با نظارت سازمان میراث این پروژه قابل اجراست.

شب گذشته، وقوع حریق در انبار محل نگهداری کالا در حسن آباد باعث وارد شدن خساراتی به بناهای و ساختمان های واقع در ضلع غربی این میدان تاریخی شد و در این میان حریق به بنای تاریخی میدان حسن آباد که ثبت ملی شده است نیز آسیب هایی وارد نموده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 3

به "آسیب 30 تا 40درصدی آتش سوزی به بنای تاریخی میدان حسن آباد، مرمت بنا با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب 30 تا 40درصدی آتش سوزی به بنای تاریخی میدان حسن آباد، مرمت بنا با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید