اتمام فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی کلیسای تاریخی هوانس مراغه

به گزارش مجله میهن 128، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده روز پنجشنبه 24 مهرماه 99 با اشاره به صندلی ویژه شهرستان مراغه در حوزه میراث فرهنگی کشور، تأکید کرد: مراغه به عنوان پایتخت دوره ایلخانی و حراست از مواریث تاریخی آن همیشه مورد توجه این اداره کل واقع شده است.

اتمام فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی کلیسای تاریخی هوانس مراغه

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

او در ادامه با بیان اینکه کلیسای هوانس یکی از مهم ترین بناهای تاریخی متعلق به دوره ایلخانی است، گفت: این کلیسای تاریخی متعلق به قرن پنجم میلادی است و حفاظت و حراست از آن طی سال های اخیر به صورت مداوم مورد توجه بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه عملیات پایانی حفاظتی و بازسازیی کلیسای هوانس مراغه که از سال 97 شروع شده و در حال حاضر با پیشرفت 80 درصدی همراه است، گفت: از جمله اقداماتی که از سال 97 در این کلیسا اجرا شده می توان به پی بندی و استحکام بخشی دیوارها، تعویض ستون و سرستون ها، بازسازی نما و اندود کاه گل نمای بیرونی، سبک سازی پشت بام، اصلاح شیروانی و تعویض بخش های فرسوده اشاره نمود.

او همچنین به توضیح اقدامات بازسازیی اجرا شده در ساختمان مدرسه تاریخی در مجاورت کلیسا هوانس پرداخت و اضافه کرد: همچنین در راستای حفاظت از این بنای تاریخی،اقداماتی نظیر سبک سازی پشت بام، بازسازی و بازسازی بخش های تخریب شده، اجرای دیوار و سقف شیروانی، نازک کاری و آماده سازی اداره شهرستان در این بنا، اجرا شده است.

حمزه زاده درباره اهم اقدامات اجرا شده طی سال 98 عنوان نمود: در تداوم عملیات حفاظتی و بازسازیی کلیسای تاریخی هوانس مراغه طی سال 98 عملیات اجرایی بازسازی ساختمان کشیش با اقداماتی نظیر خاک برداری و پی گردی بنا، طراحی و اصلاح نقشه، اجرای اسکلت آجری بنا در دو طبقه شروع شده است.

او با اشاره به اینکه اقدامات بازسازیی و بازسازی در محوطه این بنای تاریخی نیز اجرا شده است، گفت: طی این عملیات اقدامات محوطه سازی شامل اجرای دیوارهای پیرامون، اجرای حوض، کف سازی بیش از 60 درصد محوطه و بازسازی و احیای ساختمان نگهبانی اجرا شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 817

به "اتمام فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی کلیسای تاریخی هوانس مراغه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتمام فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی کلیسای تاریخی هوانس مراغه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید